Směry druhé poloviny 20. století, které mě zaujaly

30. června 2011 v 11:08 | Sayuri |  Skladiště
OSNOVA:
  1. Obecná charakteristika období
  2. Pop - art
  3. Kinetické umění
  4. Konceptuální umění
  5. Hyperrrealismus (fotorealismus)
  6. Nová figurace
**************
OBECNÁ CHARAKTERISTIKA
= datace: druhá polovina 20. století
= situace:
- dramatický vývoj poválečného světa
- otřesné zkušenosti z války
- napětí z rozdělení světa poválečného
- postupné odhalování komunistických zločinů
- boj za lidská práva
- prudký rozvoj vědy a techniky
- devastace životního prostředí
- krize v mezilidských vztazích, pocit úzkosti, ohrožení, odcizení (existencialismus)
- snaha distancovat se, revolta, tendence nerespektovat konvence
- hledání jistot v jiné než moderní civilizaci
- prohlubování rozdílů mezi bohatými státy a zeměmi třetího světa
= umění vyjadřuje rozporuplný charakter doby, dochází k tomu, že se vyhrocuje protikladnost dvou vývojových proudů (existencionální prvky X racionálně konstruktivní prvky)
= vyhrocení umění vede k vyčerpání forem a obsahů objevených uměleckou avantgardou
= od konce 60. let se hledají nové životní postoje (postmodernismus)
= touha po individualitě → přejímání forem nejrůznějších směrů minulosti i současnosti, důležitá je opravdovost prožitků ovlivněného aktuální náladou
**************
POP - ART
= pop - art: popular - art, "popping"
= datace: 50. léta, USA
= znaky:
- umělci obracejí pozornost k prostředí, ve kterém žijí
- zahrnuje reklamu, comics, obaly, science-fiction, kinoreklamy, průmysl. design
- zahrnuje i styl oblékání, střih vlasů, grafický design a životní pocit všeobecně
= program dle GB malíře Richarda Hamiltona, 1955, Londýn:
"Co vlastně dělá naše dnešní příbytky tak odlišnými a sympatickými?"
= představitelé:
- Andy Warhol:
- nejvýznamnější osobnost pop - artu;
- technika serigrafie (= sítotisku)
- obrazy, kde staví jeden motiv vedle sebe
- (důkaz zmechanizování moderního světa)
- díla: Campbbellova polévka, cyklus Marylin Monroe, Mao
- Roy Lichtenstein:
- jeho tvorba vychází z comicsů
- tlusté obrysy, výrazné barvy
- obaly od žvýkaček apod.
- nejslavnější obraz je pravděpodobně Whaam! (1963, Tate galerie, Londýn)
- Robert Rauschenberg:
- dílo: "Kombinace" (50. léta)
- různé druhy netradičních materiálů
- bohatá a netradiční spojení
- techniky malířské a sochařské
- žije a pracuje na Floridě
= happening: způsob umělecké tvorby, kde se počítá i s přítomností publika
(tvůrčí improvizační proces)
**************
KINETICKÉ UMĚNÍ
= řeší pohyb a vzájemné vztahy mezi ním, prostorem a světlem
= využívá různých zdrojů pohybu od jednoduchých po složité technické
= vychází z fyzikálních zákonů a dynamiky
= počítá např. se závany větru, nepatrnými otřesy, účinky magnetického pole apod.
= barevná světla: obrazy, kde se prolínají světelné proměny se skutečným pohybem
= využívají se i účiny vzácných plynů, rtuťových par
= mobil: závěsná díla, která se vznášejí rovnovážně v prostoru a zachvívají se při sebemenším závanu (autor: Duchamp)
= představitelé: Alexandr Calder, Jiří Novák
= Jiří Novák:
- český umělec, který vystavoval dokonce v Bruselu
- velká technická a řemeslná zručnost, zájem o techniku
- hl. materiál: kov, hl. námět: pohyb
**************
KONCEPTUÁLNÍ UMĚNÍ
= datace: od poloviny 60. let; rozšířeno po celém světě
= zkoumá vyjadřovací prostředky výtvarného umění, jeho znaků apod.
= odmítá tradiční sochařské a malířské metody
= nejznámější tzv. landartisté:
- výtvarníci, kteří budují svá díla v přírodě;
- výsledek musí do přírody organicky zapadat;
- nesnaží se o narušení prostředí
- např. Josef Hampl (bílé plátno, les)
- Ivan Kafka (objekty ze sněhu)
**************
HYPPERREALISMUS (NADREALISMUS)
= datace: 60. / 70. léta 20. století
= fotograficky přesné figurální motivy
= díky technice s motivy umělec manipuluje, např. posouvá perspektivu, bourá logiku, osvětlení apod.
= tvorba: berou si diapozitivy, ty promítají na plátno a podle toho pak tvoří malbu
= představitelé: Kanowitz, Estes (oba USA), Theodor Pištěk (český výtvarník známý ve světě)
**************
NOVÁ FIGURACE
= datace: 60. léta
= znovuobjevení figury jako revolty proti společenským vztahům; nové výrazové možnosti
= jakákoliv malířská a sochařská tvorba figurálního zaměření, ne směr
= předchůdci nové figurace:
- Francis Bacon:
- Irský malíř, využíval fotografií
- úděsné deformace lidských těl , studie zvířecích pohybů
- díla: cyklus 8 studií papeže
- Henry Moore:
- A sochař
- jeho dílo je vždy spojeno s předmětnou skutečností
- práce v plenéru, sochy
- ležící lidské postavy
= čeští představitelé:
- Olbram Zoubek: "archaické postavy"
- Karel Nepraš: smysl pro humor
- Michael Rittstein: plátna
- Boris Jirků: ilustrace
- Jiří Anderle
- Jiří Načeradský
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.