26.Starověký Egypt B)

27. září 2010 v 14:10 | Sayuri |  Umění starověkého Egypta
Umění ve Starověkém Egyptě:
A) PÍSMO
B) MALÍŘSTVÍ
c) SOCHAŘSTVÍ
d) ARCHITEKTURA

B) MALÍŘSTVÍ
(zdroj:http://sisyfos.zcu.cz/matika/predm1/obrazy/egypt.jpg)
-> úzce spjaté s písmem
-> obsah:
- nezobrazují svět tak, jak se jeví
- egyptské umění = sféra náboženství a duchovna, má sdělovat hlubší pravdy, vodítka, postupy (jak dosáhnout posmrtného života a pod.)
- malba jako rituální účel
- proporční kánon, přesně daná námětová schémata (dané náboženské předpisy)
- všechno usměrňuje konvence, její pravidla se musí dodržovat
(stejně jako u hieroglyfů a barev)
- žádné experimentování či výrazy pocitů!
- výzdoba v královských palácích, hrobkách a chrámech, veřejnosti nepřístupná
- zachycují nejenom obřadní, politické a hospodářské záznamy z faraónovy vlády, ale i obyčejný život lidí
- do dnešní doby se zachovalo hodně obrazů, díky suchému a horkému egyptskému klimatu + mnoho obrazů bylo z Egypta odvezeno Římany a jinými národy
-> forma:
- zobrazování osob:
- tvář obrácená vpravo
- hlava je v profilu, viditelná ústa
- oko je zepředu! (aby dodalo na reálnosti)
- ramena jsou zobrazená v plné šířce, zepředu
- tělo od podpaží k pasu zobrazeno z profilu
- na hrudníku mohou být zobrazeny detaily oděvu ( náhrdelník , ramínka )
- linii zad od podpaží k pasu tvoří spojovací linka
- pas, nohy a chodila jsou zobrazeny z profilu
(postavení nohou má zvláštní význam, u nohou se nejprve znázorňoval jenom palec, později i ostatní prsty)
- pupek je umístěn v přední linii pasu, který je právě v tomto bodě často poněkud vypouklý
- bezbarvá postava se nepovažovala za úplnou
- záměrné vynechání barev se vyskytuje jen zřídka
- pánev jako jádro života, je vždy vidět
- barvy:
- vyjádření hodnot, základních znalostí o přírodě (ne jejím vzhledu!)
- zelená: svěžest, mládí, moře, světové strany
- černá: egypstká půda, záplavy
- rezavá: neplodnost
- červená: život
- světle žlutá: ženská pleť
- žlutá: zlato
- hnědočervená: mužské tělo
- modrá: vlasy bohů
- bílá: světlo
- technika:
- tempery (+vaječný žloutek, včelí vosk - tzv. enkaustika)
- kolorování pouze určité plochy
- důležitá byla Linie
- štětec: rákos, na konci roztřepený, stébla trávy, žebroví palmových listů
- příprava barvy v miskách z lastur
- malba na kartonáž (hojně využívána)
- jednobarevné pozadí, někdy s ozdobnými prvky
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.